Wat is het meest effectief? SEO of SEA?
SEO en SEA staan voor Seach Engine Optimization en Search Engine Advertising. Twee verschillende en unieke manieren om een hoge positie in Google te bereiken. De een is gratis en zorgt er op langer termijn voor dat je een goede positie bereikt in de organische zoekresultaten van Google, en de ander bezorgt je een top 5 positie in de advertenties, bovenaan de pagina. Dit kan al binnen zeer korte tijd. Afhankelijk van wat je precies wil bereiken, kun je kiezen voor zoekmachine optimalisatie of zoekmachine adverteren. De een geeft de voorkeur aan SEA terwijl de ander juist kiest voor SEO. Ook zijn er mensen die beide combineren met elkaar en zo tot een toppositie in Google komen.
Search Engine Advertising
Door advertenties te kopen in Google AdWords, kun je een top positie verkrijgen op voor jou relevante zoektermen. Daarnaast kun je ook heel gericht adverteren op je doelgroep. Stel je bent een lokale winkel ergens in Twente, en je wil je alleen richten op mensen uit die regio, dan is het mogelijk om de doelgroep te bereken tot Twente. Mensen die buiten Twente wonen zullen je advertentie niet zien en zodoende maak je geen onnodige kosten. Daarnaast betaal je alleen waar je ook echt van profiteert, je betaalt namelijk per klik en je hebt direct resultaat.
Search Engine Optimization
Een manier waarmee je minder snel resultaat hebt is SEO. Daar staat tegenover dat het gratis is en dat je de positie lang vasthoudt wanneer je er eenmaal staat. Het is een proces waarbij je misschien wel een maand, twee maand of een half jaar bezig bent. Maar wanneer je eenmaal resultaat ziet weet je dat je dit voor een langere periode behoudt mits je het goed onderhoudt. Op die manier kan SEO je veel voordeel opleveren.