De 3 C’s van Social Media
Wanneer je gebruik maakt van social media, is het belangrijk dat je hierbij een aantal punten goed in je achterhoofd houdt. Je kunt niet zomaar wat berichten plaatsen die jou leuk lijken. Het kan natuurlijk wel, maar de kans is erg klein dat het je uiteindelijk iets positiefs oplevert. Veel verstandiger is om daarom rekening te houden met de 3 C’s. De 3 C’s staan voor drie termen die allemaal starten met de letter C. Dit zijn conversie, community en creativiteit. Wanneer je aandacht vestigt op deze drie onderdelen, zal je social media gebruik gegarandeerd succesvol zijn.
De C van conversie
Het vertellen van een verhaal is erg belangrijk. Het gaat tegenwoordig om het gehele verkooptraject, en niet meer alleen om de aanschaf. Beleving speelt hierbij een grote rol. Wanneer je je commerciële doel extra goed verpakt, zal de boodschap voor de consument een stuk aantrekkelijker zijn. Fans en advertenties spelen hierbij ook een grote rol. Mond-tot-mond reclame en reclame zorgen voor een hogere conversie.
Community
Wanneer je een sterke community opbouwt, zal je zien dat klanten steeds vaker terug keren om weer iets bij je te kopen. Een goede community verbindt mensen met jouw merk, en daarnaast verbind je de klanten ook onderling met elkaar. Je zou hiervoor ook influencers kunnen inschakelen. Bloggers en vloggers zijn de laatste jaren steeds populairder geworden en daardoor echte influencers geworden. Wanneer een vlogger enthousiast is over jouw product, en hij of zij deelt dat met hun volgers (community), dan zullen zij hier (misschien/waarschijnlijk) ook enthousiast over worden.
Tot slot: creativiteit
Creativiteit is altijd belangrijk, zo ook met het plaatsen van berichten op social media. Denk hierbij aan originele foto’s, grappige plaatjes, unieke teksten of verhalen, en nog veel meer! Niets is gek genoeg. Iedereen wordt steeds en steeds creatiever, het is dus een echte uitdaging om met dit niveau mee te gaan.