4 belangrijke redenen om online enquêtes uit te voeren

4 belangrijke redenen om online enquêtes uit te voeren

Denk eens terug aan die dagen, dat je per post enquêtes ontving waarmee je jouw mening over een product of een dienst van een bedrijf kon geven?
Kun je het je nog voor de geest halen? Ik ook bijna niet meer. Geld verdienen met enquêtes gaat tegenwoordig een stuk makkelijker.
De traditionele enquêtes op papier zie je bijna niet meer, terwijl online enquêtes steeds vaker voorbijkomen. In het verleden waren marketeers gedwongen om enquêtes uit te printen en rond te sturen of de telefoon te gebruiken om de gegevens, die ze nodig hadden, te kunnen verzamelen. Maar tegenwoordig hebben we gelukkig het internet. Bedenk eens hoeveel gemakkelijker het is om gegevens te verzamelen als je alleen maar een link hoeft te verspreiden. Dat is een stuk eenvoudiger dan het afdrukken van honderden enquêtes, het opsporen van de adressen van je respondenten, het posten van de enveloppen en dan vervolgens hopen dat de ontvangers daadwerkelijk de motivatie hebben om ze in te vullen en ook echt terug te sturen.
Maar wat zijn nu precies de voordelen van deze nieuwe online enquêtes en waarom kunnen ze in het voordeel van B2B-bedrijven werken?

In realtime data verzamelen

Het doel van het uitvoeren van een online enquête is, zoals bij elke traditionele enquête, het verzamelen van data. Als je een onderwerp tegenkomt waar je onderzoek naar wilt doen (of het nu gaat om marktonderzoek voor je product of een onderzoek naar trends in de branche) heb je met een online vragenlijst de gelegenheid om data te verzamelen. Het mooie van online enquêtes is dat je ze in een mum van tijd in elkaar kunt zetten. En zodra die resultaten beginnen binnen te stromen, kun jij in realtime de antwoorden op je vragen zien. Want zodra de respondenten op de verzendknop klikken, zie jij de data.

Leren van de resultaten

Enquêtes zijn een geweldige manier om de mening van klanten over je product of dienst mee te verzamelen. Stuur om de paar maanden een bericht om zo de klanttevredenheid te meten, nieuwe ideeën voor nieuwe functies te kunnen onderzoeken, te leren hoe klanten je product of je dienst gebruiken en om algemene feedback te krijgen. Maar wat je leert van je klanten, moet je natuurlijk wel in de praktijk brengen. Klanten zullen blij zijn om te zien dat hun mening goed wordt gebruikt.

Word een expert

Als je een onderzoek naar trends in de branche uitvoert, zul je merken dat je met een enquête veel waardevolle data in handen krijgt. De kans is groot dat andere mensen in dezelfde branche het ook waardevol zullen vinden. Door jouw data met een grondige analyse van de implicaties ervan te publiceren, krijg jij echte expertise over dat onderwerp.

Data omzetten in veel (heel erg veel) content

Als je ervoor kiest om de resultaten van de enquête te gaan publiceren, wees dan creatief met de soorten content, die je kunt produceren! Je kunt de data niet alleen publiceren in een persbericht, maar je kunt er bijvoorbeeld ook een blogpost van maken (of misschien een reeks berichten, afhankelijk van hoeveel data je verzameld hebt). Mensen houden ervan om dingen voor zich te zien, dus overweeg ook om grafieken, diagrammen of infographics te maken.
Zoals je kunt zien, kun je enorm profiteren van een eenvoudige enquête zonder dat je hiervoor noemenswaardige investeringen in tijd of geld hoeft te doen. Wat is jouw ervaring met het uitvoeren van online enquêtes? Laat het ons in de comments weten!

Reageren is niet mogelijk.