Talent kiest bewust voor een Beste Werkgever

Talent kiest bewust voor een Beste Werkgever

Op 4 oktober hebben Effectory en Intermediair voor de 16e keer de Beste Werkgevers Awards uitgereikt. Aan het onderzoek namen 313 organisaties deel en in totaal beoordeelden 224.567 medewerkers hun eigen werkgever. Beste Werkgevers is de grootste en meest betrouwbare lijst van de beste werkplekken in Nederland. Naast de bekendmaking van de winnaars, staat het event in het teken van kennisdeling op het gebied van actuele HR-thema’s. Dit jaar met een duidelijke rode draad: talent.

Het aantrekkelijk blijven voor talent

Guido Heezen, oprichter van Effectory, is een erkend HR-spreker. Dit jaar inspireerde Guido de volle zaal met zijn visie op ‘het aantrekkelijk blijven voor talent’. Steeds vaker, en meer dan ooit, schakelen organisaties zijn hulp in, omdat ze meer talent zien vertrekken dan dat ze kunnen aantrekken. Hoe kunnen zij goed werkgeverschap naar een hoger niveau tillen?

Het effect van de mismatch

Volgens Guido kiest talent tegenwoordig bewuster voor een werkgever. Talent wil zich ontwikkelen en het maatschappelijk belang dienen, waarbij de organisatie steeds meer fungeert als middel om dat doel te bereiken. Terwijl Beste Werkgevers echt bezig zijn om hun medewerkers persoonlijke groei te bieden in een omgeving met een duidelijke maatschappelijke visie, is voor veel organisaties het aantrekken en behouden van talent een bekend en actueel probleem. Guido stelt: “Voor organisaties is de druk om winst te maken en te presteren zó groot, dat het ten koste gaat van het maatschappelijk belang of het individuele belang van medewerkers.” Deze mismatch laat een direct effect op de aantrekkelijkheid voor talent zien. Talent kiest er steeds bewuster voor om niet meer bij dit soort organisaties te werken.

Kies bewust voor talent

Voor de oorzaak van het probleem grijpt Guido terug naar de zes basisbehoeften van de mens. “Organisaties die moeite hebben om talent aan te trekken, zijn met name gewend om in te spelen op vier basisbehoeften: zekerheid, afwisseling, significantie en connectie. Dit noemen we ook wel de basisbehoeften van het ego.” De twee basisbehoeften waar vaak minder aandacht aan wordt besteed, zijn persoonlijke groei en een bijdrage leveren. Bewuste medewerkers hebben hier juist meer behoefte aan. Guido concludeert: “Als je als organisatie voorop wil blijven lopen en aantrekkelijk wil zijn en blijven voor talent, zul je er voor moeten zorgen dat je organisatie aansluit op dit toenemende bewustzijn.” Oftewel: niet alleen talent heeft de keuze, kies als organisatie ook bewust of je aantrekkelijk wil zijn voor talent.

Benieuwd naar de Beste Werkgevers van 2016? Ga naar www.beste-werkgevers.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.